Voor de klas

In september 2020 begon ik aan een nieuw avontuur. Vanwege mijn studie was ik voor een klein halfjaar als stagiaire docente Duits op een middelbare school werkzaam. Dit zag ik als een grote uitdaging, gezien ik voorheen nog nooit aan een klas kinderen les had gegeven en geen flauw idee had hoe ik dit het best kon aanpakken.

Echter was dit niet de enige reden waarom ik het best spannend vond om dit te doen. Immers moet ik bekennen dat ik ook veel nadacht over de mogelijke reacties van leerlingen op mijn hazenlip. Zouden leerlingen er een opmerking over maken? Of zou ik ze er onderling over horen praten? Zouden leerlingen lachen vanwege mijn platte neus? Dit soort vragen spookten voorafgaand aan mijn stage weleens door mijn hoofd. Ik zou willen dat het me niks kon schelen wat de leerlingen eventueel over mijn ‘andere’ uiterlijk zouden denken of zeggen, maar helaas hield dit me toch bezig. Ik denk dat een mogelijke reden hiervoor is, dat ik, toen ik enkele jaren geleden zelf een middelbare scholier was, weleens vervelende opmerkingen over mijn hazenlip heb gehad. Deze opmerkingen hebben me onbewust meer geraakt dan vooraf gedacht en een negatief effect op mijn zelfvertrouwen gehad. Ik denk dat ik hierdoor voorafgaand aan mijn stage regelmatig bezig was met de mogelijke reacties van toekomstige leerlingen op mijn hazenlip.

Ik wilde niet met zulke onzekere gevoelens blijven zitten. Tijd voor actie dus! Op mijn eerste stagedagen heb ik me aan de klassen voorgesteld waar ik (mogelijk) les aan zou gaan geven. Na wat over mezelf verteld te hebben, vroeg ik aan de leerlingen of ze rapper Snelle, die zelf ook met een hazenlip geboren is, kenden en vroeg ik of ze wisten wat hij bij zijn lip heeft. Naar aanleiding van de antwoorden van de leerlingen ging ik met hen in gesprek over mijn hazenlip en vertelde ik kort dat mijn hazenlip de reden voor mijn platte/scheve neus en mijn ietwat afwijkende uitspraak is.

Ik heb lang getwijfeld of ik dit op deze manier wilde aanpakken. Immers is mijn hazenlip maar een heel klein deel van mij. Ik ben zoveel meer dan mijn hazenlip en wil zeker NIET als ‘de docent met de hazenlip’ bestempeld worden. Aan de andere kant leek het me ook erg onaangenaam als ik leerlingen onderling uit onwetendheid zou hebben horen grappen over mijn platte neus. Ik zou dan denk ik niet zo goed weten hoe te reageren. Daarom voorkom ik het liefst zulke situaties door vooraf duidelijkheid te scheppen over wat ik heb.

Achteraf gezien ben ik ontzettend blij dat ik direct klassikaal mijn zegje over mijn hazenlip heb gedaan. Leerlingen stelden hier geïnteresseerd vragen over en gaven achteraf in zogenoemde leerling feedback aan het knap te vinden dat ik zo open over mijn hazenlip had verteld. Openheid zorgt dus niet alleen voor duidelijkheid, maar ook voor begrip en interesse.

Inmiddels zijn we weer enkele maanden verder. Eind januari 2021 heb ik mijn stageperiode succesvol afgerond, waardoor ik binnenkort officieel bevoegd ben om les te geven. Tijdens deze periode heb ik niet alleen veel geleerd over lesgeven, maar heb ik ook geleerd minder te luisteren naar onzekere gedachtes en stil te staan bij mijn succesmomenten en hiervan te genieten.

Of ik later docente Duits zal worden? Dat weet ik nu nog niet zeker, je weet immers nooit wat het leven brengt. Voor nu geniet ik nog even na van mijn succesmoment van januari, namelijk de voltooiing van de stage, en focus ik me op de afronding van mijn bachelor. Hierna volgt een nieuw avontuur van mijn studentenleven, namelijk het starten van een pre-master. Vanzelfsprekend houd ik jullie hiervan op de hoogte.

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Sharing is caring!

9 Reactie's
  • Jeanine Boonstra
    Geplaatst op 13:02h, 07 februari Beantwoorden

    Heel knap hoe je zo eerlijk en duidelijk je onzekere gevoelens deelt in dit artikel Bibi; je bent een hele sterke vrouw en jij komt er wel!! #trots#topper#

  • Johan Zuidhoff
    Geplaatst op 15:32h, 07 februari Beantwoorden

    Zojuist met aandacht je verhaal gelezen. Heel goed om je zo te introduceren . Leerlingen houden van openheid en eerlijkheid. Dat schept dan vaak een positieve band. Zo krijg je eerder meer positieve dan negatieve reacties.
    Bij lesgeven is het ook handig om de hele klas met je ogen te op te nemen. Links midden en rechts en terug naar een klas praten. Ik wens je ver veeeeel succes.

  • C Visser
    Geplaatst op 16:17h, 07 februari Beantwoorden

    Top en heel veel succes gewenst! 🙂

  • elsboonstra5@gmail.com
    Geplaatst op 11:55h, 08 februari Beantwoorden

    Heel dapper lieve Bibi om het zo aan te pakken en met succes dus… We kenden het verhaal van de stage en leefden ook erg mee.Hele lieve groet en succes in de toekomst xxxx trots op mijn kleindochter!❤️❤️❤️

  • Marianne Kessels
    Geplaatst op 14:08h, 08 februari Beantwoorden

    Wat heerlijk om te lezen weer!
    En zo goed van je Bibi, om zo open en eerlijk je gevoelens te delen.
    Je ervaart zelf , dat het de beste manier is!!!
    Je bent een mooi en lief mens!!
    Jij komt er wel, wens je heel veel succes!!

  • Dée Verhaar
    Geplaatst op 12:05h, 10 februari Beantwoorden

    Wat een prachtige ervaring voor je Bibi. Goed dat je het zo aangepakt hebt.
    Je hebt al die leerlingen hiermee al een wijze les gegeven..
    Heel veel succes met je verdere studie.

  • Bibi van de Loo
    Geplaatst op 14:00h, 10 februari Beantwoorden

    Bedankt voor alle lieve reacties tot dusver! Wat fijn om te lezen! 🙂
    Bedankt voor de tip ook ome Johan!!

  • Lotte
    Geplaatst op 22:10h, 10 februari Beantwoorden

    Super hoe je dit weer verwoord hebt Kleines! Trots op jou! X

  • Bas Evers
    Geplaatst op 19:45h, 17 februari Beantwoorden

    Ik heb als onderwijsman jouw blog met veel plezier gelezen. Je kwetsbaar durven opstellen is een kwaliteit waar je trots op moet zijn. Heel veel succes met de laatste loodjes en succes in je verdere loopbaan. Je bent een voorbeeld voor heel veel leerlingen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.